aipAriereai
gfr
ïiERGK
Paauwéj
Torenzii
(Hu! Inn:
Spulkouf
bautaarif
21 NP 10
.l.flMuaji
Het exercitieveld ten noorden van Vlissingen, ca 1911. Hier zou later het vliegveld aangelegd
worden.
De luchtvaart nam snel in betekenis toe,
maar de zuinige Nederlanders hielden voor
grote evenementen zoals de Nationale
Rondvlucht in 1912, de beurs gesloten. Ook
de vliegweken werden na 1912 beduidend
minder. Er kwamen intussen nieuwe namen
in beeld zoals de latere bekende vliegers-
/constructeurs Anthony Fokker en Frits
Koolhoven en bovendien kwam er meer
schot in de militaire vliegerij. Per 1 juli 1913
werd op Soesterberg de LuchtVaart Afdeling
(LVA) opricht en op 18 augustus 1917 de
Marine Luchtvaart Dienst! MLD). De
Wereldoorlog 1914-1918 bracht de lucht
vaart, wat aantallen toestellen en het
gebruik ervan betrof, in een grote versnel
ling. Dat betekende voor onze Defensie een
nieuwe strategische opzet. Nederland was
neutraal en dat bracht mee dat de rijksgren
zen bewaakt dienden te worden. Voor de
kustbewaking werden luchtverkenningen
nodig geacht en daarvoor waren enkele
vliegterreinen nodig. Eén daarvan was het
noodlandingsterrein Souburg/Vlissingen.
Wordt vervolgd!
Den Spiegel, oktober 1997
9