beste ter wereld en was één van de hoofdrol
spelers van de zich in de zomer van 1940
voltrekkende 'Battle of Britain'.
De belangrijkste taak van de Duitse jacht-
vliegers die in de eerste oorlogsmaanden
waren gestationeerd in Vlissingen, bestond
uit de bescherming van de invasievloot, die
in het havengebied lag afgemeerd. In
Engeland gaf men begrijpelijkerwijs veel
prioriteit aan de vernietiging van deze lan-
dingsvloot, die overigens voor een groot deel
uit omgebouwde rijnaken bestond. Het
behoeft dan ook geen nadere uitleg dat de
Royal Air Force (RAF) zich als gevolg hier
van regelmatig boven het Scheldegebied
vertoonde.
Een eerste confrontatie waarbij Vlissingse
toestellen betrokken waren, vond plaats op
16 juli 1940. De slechte weersomstandighe
den boden de Britten de gelegenheid om te
trachten de Duitse verdediging te verras
sen. In Vlissingen reageerde men echter
alert met als gevolg dat de indringer, een
Bristol Blenheim Mk-IV van het 18e
Squadron, boven de Scheldemonding werd
neergehaald door twee even tevoren opge
stegen Messerschmitts. De uit drie koppen
bestaande bemanning sneuvelde. Twee
dagen later vond een soortgelijk incident
plaats waarbij opnieuw het Engelse vlieg
tuig, eveneens een Blenheim, werd neerge
haald. De drie vliegers vonden ook nu de
dood.4
Dat de trage tweemotorige volkomen verou
derde Blenheim een zeer gemakkelijke prooi
was voor de Messerschmitt Me-109, bleek
voor de derde keer op 30 juli 1940. Een toe
stel van het 15e Squadron werd er in de
vroege avond op uitgestuurd om het Duitse
Paderborn te bombarderen, maar koos er
door gebrek aan bewolking voor om het
alternatieve doel, vliegveld Vlissingen, aan
te vallen. Eerder op de dag waren er al bom
men geworpen door een ander toestel waar
bij het Britse vliegtuig, ondanks een achter
volging door Messerschmitt's, wist te ontko
men in de wolken. De Blenheim van het 15e
Squadron was dit geluk niet beschoren en
verdween brandend in de Scheldemonding.
Van de drie bemanningsleden werd de
piloot, Pilot Officer P.F. 'Red' Eames gered
uit het water, terwijl waarnemer Pilot
Officer Jones en telegrafist Sergeant
Murphy de dood vonden. Jones was voor het
uitbreken van de oorlog herhaaldelijk
zwaargewicht bokskampioen van de RAF
geweest. Hij rust nu op de begraafplaats van
Breskens.
De II./JG 54 die voor de genoemde Engelse
verliezen verantwoordelijk was, verdween
in de loop van augustus in de richting van de
Franse Kanaalkust om zo aan de inmiddels
in volle hevigheid losgebarstte 'Battle of
Britain' een offensieve bijdrage te kunnen
leveren.
In oktober 1940 arriveerde er weer een
Staffel Me-109's die voor langere tijd het
Walcherse luchtruim zou gaan bewaken.
Het ging hier om de 10./NJG 1, op dat
moment nog als nachtjacht-eenheid acte
rend met zwart geverfde Me-109's. Spoedig
kreeg het echter de nieuwe aanduiding
l./JG 1. Opvallend genoeg waren er Ita
lianen toegevoegd aan deze Staffel om te
worden omgeschoold op de Me-109. Begin
1941 bevonden zich twaalf Italiaanse pilo
ten op het Walcherse vliegveld, waarvan er
inmiddels zes zich het vliegen op Me-109
hadden meester gemaakt. Aangenomen mag
worden dat de 'Azurri' afkomstig waren van
de jachteenheden van de Corpo Aero
Italiano (CAI) die vanaf september in
België, op de velden van Maldegem en
Ursel, waren gestationeerd. Vooral de op het
vliegveld Maldegem gestationeerde Fiat
CR-42's waren in deze periode regelmatig
ook op Vlissingen te bewonderen.
Een eerste overwinning
De 10./NJG 1 begon haar verblijf in
Vlissingen niet erg gelukkig. Op 4 oktober
onderschepten enkele Messerschmitt's van
het onderdeel een Duitse Dornier Do-17Z
van de 5./KG 3, een bommenwerperseen
heid, gestationeerd op het vliegveld Deurne
bij Antwerpen. De Dornier was bezig met
het afwerken van een proefvlucht toen het
door de jachtvliegtuigen werd aangevallen
en in het Scheldegebied een noodlanding
moest maken. Eén van de inzittenden,
prüfmeister Erich Meyer, vond daarbij de
dood. Een kostbare fout die beslist gevolgen
zal hebben gehad.
Ruim drie weken later, op 26 oktober 1940,
identificeerden de Duitse vliegers een
indringer wel terecht als vijandig en schoten
het toestel, een Lockheed Hudson Mk-1 en
behorend tot een fotoverkenningseenheid,
na een korte achtervolging bij Wolph-
aartsdijk neer. Vier bemanningsleden wis
ten de Hudson nog op tijd te verlaten. Een
16
Den Spiegel, oktober 1997