Omnia Mutantur, nos et mutamur
in illis
De strijd om een vliegveld hij Ritthem
A. Meerman
Het is moeilijk voor te stellen dat het landelijk gelegen dorpje Ritthem op een zeker
moment in één adem werd genoemd met vliegvelden zoals Schiphol hij Amsterdam
en Le Bourguet bij Parijs.
Over het feit dat deze beroemde vliegvelden er met de haren werden bijgesleept en
het feit dat er uiteindelijk geen sprake meer bleek van een vliegveld Ritthem gaat
deze bijdrage.
Vliegveld Vlissingen
Aan het gloedvolle bestaan van het Vlieg
veld Vlissingen kwam in februari 1944 een
eind. De Duitse bezetter zag geen 'heil' meer
in het gebruik van de flugplatz en door mid
del van springladingen werd het vliegveld
onklaar gemaakt. De inundatie van
Walcheren in oktober 1944 hielp een waterig
handje mee.
Na de bevrijding in november 1944 bruiste
Walcheren van activiteit in de vorm van
droogmaking en wederopbouw. Om een en
ander te stroomlijnen installeerde de
Commissaris der Koningin in Zeeland op 2
augustus 1945 de zgn. Snelcommissie. Deze
commissie is niet naar ene heer Snel
genoemd, maar moest binnen 8 maanden
(snel dus een rapport produceren.
Dit plan diende als grondslag te fungeren
voor de herverkaveling in het geïnundeerde
gedeelte van Walcheren, het herstel van het
landschap en de recreatiemogelijkheden,
alsmede voor de verbetering van het verkeer
en de vestigingsmogelijkheden van de
industrie. Uitgangspunt was hierbij niet dat
volstaan zou worden om slechts te herstel
len van hetgeen vernield was, maar verder
te gaan in de ontwikkeling waardoor
Walcheren weer een levend, organisch
geheel zou gaan vormen. De belangrijkste
pijlers: landbouw, industrie en vreemdelin
genverkeer. Tevens zou dit plan als basis
moeten gaan dienen voor een te ontwerpen
Streekplan Walcheren.
Inmiddels had de Rijkscommissie voor de
Luchtvaartterreinen reeds besloten dat
Zeeland over een drietal luchtvaartterrei
nen moest beschikken: vliegveld Haamstede
voor Noord-Zeeland, een vliegveld in
Zeeuws-Vlaanderen en een vliegveld voor
Midden-Zeeland.
Ook de plaatselijke industrie zat niet dui
mendraaiend te wachten op de ontwikkelin
gen. Met name de directie van de K.M. "De
Schelde" schreef in december 1945 al een
brief naar de Minister van Verkeer met het
verzoek om het drooggevallen vliegveld
Vlissingen weer in orde te brengen. Voor de
scheepswerf was het van belang dat de snel
le vliegverbinding met de randstad weer
ging functioneren. Er trad teveel tijdverlies
op, hetgeen nadelige gevolgen zou kunnen
hebben voor het binnenhalen van orders.
Het wachten was op het voltooien van een
ingesteld onderzoek, aldus de minister.
Zelfs de inmiddels naar Wassenaar verhuis
de oud-burgemeester Van Woelderen voelde
zich nog zeer betrokken bij deze zaak.
Vanuit zijn functie als voorzitter van de
Zeeuwse Vereeniging voor Luchtvaart
schreef hij in april 1946 een brief aan zijn
vriend Ouwehand, directeur van de
Vlissingse dienst gemeentewerken, waarin
hij zich ongerust toonde over het feit dat de
gemeente Vlissingen buiten schot bleef in de
besprekingen over het vliegveld. Hij drukte
Ouwehand op het hart het college van bur
gemeester en wethouders te verzoeken om
22
Den Spiegel, oktober 1997