Boerderij 'Veldlust', bij 'Terlinde' vanuit de lucht gezien. Deze boerderij had het veld moeten rui
men als de aanleg van een vliegveld bij Ritthem was doorgegaan.
(foto: de heer Poppe, Oost-Souburg)
bericht in de bus valt dat het Kroonberoep is
afgewezen. Het belangrijkste argument: op
dit moment is er nog geen geschiktere plaats
voor een vliegveld voorhanden.
Vliegveld Noord-Sloe
Een aantal jaren wachtten de bewoners van
Ritthem in spanning op de aanleg van het
vliegveld. Ze kregen echter gelijk. Van uit
stel kwam uiteindelijk toch afstel.
In 1963 werd de werkgroep Vliegveld
Midden-Zeeland opgericht, die in november
1964 werd omgezet in de "Stichting
Vliegveld Midden-Zeeland". Het college van
Gedeputeerde Staten was inmiddels de
mening toegedaan dat de buitendijkse
schorren tussen het Zilveren Schor en
Lewedorp de beste locatie was voor een toe
komstig vliegveld in Midden-Zeeland.
Dat het vliegveld op deze locatie is aange
legd mag als bekend worden verondersteld,
ook dankzij de regelmatig terugkerende
berichten en ingezonden brieven in de
media.
Toch is het oorspronkelijke plan dat de
stichting in 1966 bij Gedeputeerde Staten
indiende, niet gerealiseerd. Het ontwerp
van de N.V. Architecten- en Ingenieurs
bureau ir. F.C. de Weger b.i. te Rotterdam
(hoofdarchitecten luchthaven Schiphol) be
stond uit de volgende elementen:
- landingsstrook van asfaltbeton (1.280
meter lang, 30 meter breed)
rijbaan
opstelplatform
gebouwenareaal
- grasmat voor zweef- en sportvliegtuigen.
De geraamde kosten bedroegen 5,6 miljoen
gulden. Vliegtuigen van het type Fokker
26
Den Spiegel, oktober 1997