- 78 -
geplaatst van Schiphol naar Waalhaven bij Rotterdam.
Vanaf Waalhaven kwam onze "maandvlieger" graag een kijkje
in de buurt, van Nisse nemen om er te stunten. Vaak kwam
er met mooi weer dan voormiddags of tegen enen een geronk
in de lucht. Wie kon, liep uit om de kunsten van Dries te
volgen, Van Kuadendamme vandaan was het vogelvlucht z.o'n
2 km en wij konden veel verrichtingen vrij goed volgen.
Ontzet keken we toe, hoe hij steil naar beneden wervelde
en dachten we te pletter sloeg. Het gebrul van de
motor klonk hoger en blééf klinken. Het ging dus goed,
hoorden we. Dan zagen we Dries op een heel verwijderde
plek achter het geboomte vandaan, weer omhoog rollen en
wenden. Benauwend was een duik met afgezette motor, maar
onze angst stoelde op onkunde.
Een adembenemend schouwspel telkens weer, als Dries in de
omtrek verscheen, waarbij we te vaak het. hart hebben vast
gehouden. We hielden er wel de indruk aan over, dat hier
een vakman aan het werk was, die niet zomaar grapjes
maakte
"Die van Ternisse" beschouwden het ook als een 'optre
den' en ze waren trots op "hun" Dries, die zoveel kunsten
durfde uithalen en' die het allemaal feilloos deed.
Dries' vader was wel eens benauwd, dat hij de schoorsteen
van het dak zou vliegen, als hij zo laag over kwam.
Het hoorde niet bij de Soesterbergse instructie, dat
"huisje, boompje, beestje" vliegen om de tegenstander te
misleiden, maar in de oorlogsdagen zou blijken, dat deze
wijze van vliegen piloten zou redden en -materiaal sparen!
Zomer 1936 kwam Dries door bemiddeling van Dacques
Dansen van Bergen op Zoom op het vliegveld "De Eendenkooi"
onder Woensdrecht. Dansen had op een motorkistje, de
PH - AIX (in de wandeling "Klaasje Zevenster" genoemd),
een vlieger nodig, die rondvluchten kon verzorgen en
vlieg-instructie kon geven.
Voor 37-J CENT PER KWARTIER werd Dries aangenomen!
De belangstelling voor de vliegerij nam langzaam toe.
Eén van Dries' leerlingen was Frits Diepen, de latere
directeur van de Fokker-fabrieken.
- 79 -
Op 26 mei 1937 behaalde Dries het Brevet C (kunstvlie
gen en Stuntvliegen)Hij had nu bereikt, wat er te berei
ken viel!
De stuntvliegers maakten er in het geheim een sport
van, onder de diverse bruggen door te vliegen. Dat was
verboden en men kon er ontslag door krijgen. Toch hielden
de Saesterbergers daar onderling wedstrijd in. En zo vloog
Dries op 8 mei 1940 onderdoor de brug van Uiarien, waarna
hij verklaren kon, onderdoor alle belangrijke bruggen van
Nederland heen gevlogen te zijn!
Toer: de Oorlog op 10 mei 1940 uitbrak, was Dries gesta-
tionneerd op het "geheime" vliegveld Noordwijkerhouthet
enige Nederlandse vliegveld dat door de Duitsers niet is
gebombardeerd, omdat ze het bestaan ervan niet vermoedden.
Dat kwam door de camouflage: op het gras waren banen ge
teerd, zodat het geheel er uit de lucht uitzag ais een
weilandengebied, doorsneden van sloten!
In tótaal waren er 'n 15 Nederlandse vliegtuigen op dat
vliegveld
Op 10 mei bombardeerden Dries en zijn maats met 3 C Va
op hét/ vliegveld Valkenburg talrijke Ounkers Du 87 en Du 88
transportvliegtuigen in brand, 's Middags bombardeerden
ze Ypenburg.
Na dit bombardement merkt Dries plotseling, dat 3 Messer-
schmitts Me 109 achter zijn vliegtuig aan komen vliegen:
ze moeten hem hebben en ze zijn bepaald meer dan tweemaal
zo snel als de trouwe Fokker. Veel tijd voor nadenken
heeft Dries niet en hij duikt zo snel mogelijk Leiden in,
waar hij 2 a 3 m boven het water van Het Rapenburg blijft
en "haasja-over" vliegt met de bruggen!!
De .Me's zijn hem zó kwijt!
'Terwijl Dries allang weer buiten Leiden vliegt, ziet hij
de felle Mess nog naar hem zoeken boven de stad...
Stuntvliegen blijkt levensreddend te hebben gewerkt!
"Achteraf bezien, natuurlijk glad fout van me, dekking
te zoeken tussen burgerbevolking. Maar dat wist ik niet;
ik had nooit "Theorie over Oorlog" gehad!" zegt hij.
Dries landde behouden in Noordwijkerhout.