KOUT
WIJ
I
VAN IMJ^IKIEW
D
L
K
1
<4
3
L
DJ i II
11
lil II
,De
zijn allemaal
Van
MARKTDAG IN MIDDELBURG
Een
huis
I
een lange rij boerenwagentjes komt de stad binnen.
Waar kat en hond samenspannen om lorre te
verschalken! De laatste voelt zich echter veilig
in zijn kooi en weet zich bovendien nog be
schermd door zijn meesteres!
■1
DE TWEE BEKENDE MOLENS VAN
WEMELDINGE (ZEELAND).
slagen onmogelijk zijn alle gebruiksvoorwerpen
te noemen, die van dit materiaal zijn ver
vaardigd.
Ook de wetenschap, met name de chemie,
heeft in hout een dankbaar „gebruiksvoorwerp”
gezien. We noemen in dit verband slechts de
winning van kleurstoffen en azijn uit hout.
Dan is er tenslotte de courant, die zonder
hout niet wel bestaanbaar is te achten. Dage
lijks vallen heele bosschen onder de bijl, om
door de papierfabrieken tot papier te worden
verwerkt, waarna ze als courant een vluchtig
ééndagsbestaan lijden. Ook de kunstzijde en
het cellophaan zijn houtproducten, evenals
trouwens de lignostone en het xylolith, die bij
den huizenbouw den bak- en natuursteen meer
en meer verdringen.
TT ndien men van hout wil spreken, moet men
beginnen bij het bosch. Ongeveer drie
11 milliard hectaren van de aardoppervlakte
zijn met bosch bedekt, hetgeen gelijk staat met
om en nabij twee en twintig percent van de
oppervlakte onzer planeet. Hiervan bevindt
zich een vijfde op het gebied der Sovjet-Unie,
die in haar Siberische wouden een ongeloofe-
lijken houtvoörraad bezit. Hierop volgen het
Britsche Keizerrijk, Brazilië en de Vereenigde
Staten.
Wanneer we hierboven zeiden, dat twee en
twintig percent van de oppervlakte der wereld
met bosch is bedekt, dan dienen we niet te
vergeten, dat deze verhouding nog slechts
enkele jaren zoo zal zijn, want tegenwoordig
wordt jaarlijks ongeveer achttien millioen
kubieke meter hout voor verschillende
doeleinden gebruikt, terwijl er slechts elf millioen
kubieke meter aangroeit, hetgeen dus wil
zeggen, dat er zestig percent méér wordt ver
bruikt dan de aangroei bedraagt. De Vereenigde
Staten dragen hier de voornaamste schuld aan;
zij gebruiken zooveel hout, dat wanneer ze geen
maatregelen nemen om gebruik en aanwas
in overeenstemming te brengen, zij ongeveer
over veertig jaar hun laatsten boom zullen heb
ben geveld! In Europa, waar men een behoor
lijk boschbeheer heeft, is het verbruik per jaar
niet veel grooter dan de aanwas.
Hout is stellig de oudste grondstof, die de
menschheid kent. Een houten knuppel zal zeer
waarschijnlijk wel het wapen van den oer-
mensch, een in brand geraakte boomstam de
eerste kunstmatige warmtebron zijn geweest.
Indien wij het houtverbruik van onzen tijd
beschouwen, dienen we onderscheid te maken
tusschen hout dat gebruikt wordt als brandstof
en als grondstof. Nog steeds is 't hout, ondanks
kolen, gas en eleotriciteit als brandstof van
groote beteekenis. Vooral in de landen, waar
roofbouw de bosschen verwoest, wordt het
meeste hout als brandhout gebruikt. In Brazilië
bedraagt dit zelfs negentig percent van het
totale houtverbruik. Maar ook in andere landen
moet men het verbruik van brandhout niet
onderschatten; in Duitschland bedraagt dit zelfs
nog bijna elf en een half percent.
Het terrein, waarop hout als grondstof wordt
gebruikt, is nauwelijks te overzien. Het huiselijk
meubilair bestaat voor het grootste deel uit
hout. Verder is ook de vloer, de trap en de
kap van ons huis van hout, indien we zelfs niet
in een huis wonen, dat heelemaal van hout is,
zooals met vele buitenhuizen het geval pleegt
te zijn. Vooral in de laatste jaren heeft het hout
in de bouwkunst nieuwe toepassingsmogelijk
heden gevonden. Reusachtige vrijdragende hout
constructies zijn in de laatste jaren veelvuldig
tot stand gekomen.
Ook bij het verkeer neemt het hout een be
langrijke plaats in; we behoeven slechts te
denken aan de millioenen dwarsliggers onder
de rails der spoorwegen of aan de honderd
duizenden telegraafpalen langs de spoorlijnen.
Ook bij den wegen-, water- en bruggebouw
wordt veelvuldig hout toegepast, evenals trou
wens in het mijnbedrijf.
In de machine-industrie meenen wij natuurlijk
overwegend met ijzer en staal te doen te
hebben. Er is echter een groot aantal gewich
tige machines, waarvan een belangrijk gedeelte
van hout is. Men denke slechts aan de land
bouw- en textielmachines. Ook de wagen-,
scheeps- en vliegtuigbouwer gebruikt hout.
Onze wandelstok en onze lucifer, het bier
en wijnvat, het sigarenkistje en de groote pak
kist, ze zijn allemaal van hout. Ja, het .zou vol