9
kon deze admiraliteit niet naar behoren functio
neren. De anderen dienden daarom een aan
klacht in tegen de Alcalde, die nu werd terug
geroepen om zich te verantwoorden, teiwijl de
betrokken kooplieden weer vrijkwamen. Een
Antwerpenaar, wiens mededelingen aanleiding
waren geweest tot de vervolging, werd door
toedoen van de kooplieden tot de galeien ver
oordeeld.
Na lang aarzelen nam Baute onder betaling
van vierduizend dukaten ook deel aan de admi
raliteit, op voorwaarde dat hij vrij zou zijn van
visitatie5. Hij liet zijn Hollandse goederen echter
naar elders vervoeren en hield alleen monsters
in zijn huis. De admiraliteit liet toch een inval
doen in zijn huis, maar vond geen bezwarend
materiaal - Baute had zijn geheime papieren
verborgen in een ton met gerst. Hij werd weer
vrijgelaten, maar een deel van de goederen
bleef geconfisqueerd.
Vertrek uit Spanje
Het was langzamerhand duidelijk, dat het op
deze wijze weinig zin had de handel vanuit
Sevilla voort te zetten. Bovendien liep de omzet
teaig door de schade die de Hollandse vloten
aan de handel van Spanje op Amerika toe
brachten. Met een oude vriend, Adriaan van der
Borcht, beraamde Baute daarom een plan om
naar zijn geboorteland terug te keren. Hij deed
de nog aanwezige handelswaren met een
waarde van ruim zestigduizend gulden [naar de
huidige maatstaven ettelijke miljoenen] van de
hand in ruil voor contanten, tabak, cochenille
en andere hoogwaardige artikelen.
Met Van der Borcht kocht hij een tweemaster,
een taitaan, die werd bemand met dertig matro
zen, voorzien van twintig riemen en uitgerust
met zestien stukken geschut6. Te Sevilla werden
de goederen aan boord gebracht, te Sanlücar
gingen de beide kooplieden aan boord en op
16 juli 1627 stak men van wal. Het schip was
zo vol geladen, dat de bemanning op het dek
onder de blauwe hemel moest overnachten en
er voor de beide kooplieden slechts een
Een tartaan en ver
wante scheepstypen.
Een tartaan was een
schip met open dek
voorzien van een
grote mast met een
groot en een klein
zeil en een mast met
een klem zeil. Elet
was tevens uitgerust
met riemen. Door de
combinatie van zei
len en roeiriemen
was het snel en
wendbaar, en daar
door zeer geschikt
voor cle vaart in het
Middellandse Zee
gebied. Uitsnede uit
het gezicht op Ma
laga in Braun en
Hogenberga. w.
plaatsje onder een zeil bij de grote mast over
was.
Een eerste moeilijkheid was om met het
goud, zilver en juwelen, waarvan de uitvoer
verboden was, de Spaanse controle te ontlo
pen. Na een aanvankelijk voorspoedige reis,
waarbij een Turkse zeerover kon worden ont
weken, waren ze genoodzaakt in Portugal de
Taag op te varen bij het stadje Cascais. De ci-