26
daarmee tot het bereiken van een breder pu
bliek - is tot nu toe, dat van de oorspronkelijke
druk slechts twee exemplaren bewaard bleven
(thans in Parijs en Brussel), en dat de enige la
tere editie, de moderne uitgave van Curtis,
slechts drie suites bevat, die echter niet zonder
meer de beste zijn. Het moge duidelijk zijn dat
deze situatie onwenselijk is: indien men een
suite van Bustijn zou willen spelen die niet in
de moderne editie is opgenomen, dient men
een kopie bij de desbetreffende bibliotheek aan
te vragen. Voorts moet worden bedacht, dat het
bestaan van slechts twee exemplaren van de
originele druk geen sterke waarborg voor de
toekomst vormt5.
Met genoegen kan ik thans mededelen, dat een
facsimile-editie van Bustijns suites het eerste
deel zal vormen van een reeks uitgaven van
Zeeuwse muziek, uitgegeven door het Zeeuws
Genootschap6. Dit eerste deel kan binnenkort
het licht zien dankzij een inmiddels door de
Stichting G.H.G. von Brucken Fock-Foncls toe
gezegde subsidie. De reeks, waarvan ik als 'ge
neral editor' zal optreden, zal de titel Exempla
Musica Zelandica dragen. Zowel facsimile-edi
ties als moderne uitgaven zullen hierin een
plaats kunnen krijgen.
In Zeeland is door de eeuwen heen van een
geanimeerd muziekleven sprake geweest. Dit
betekent onder meer dat zich naast Bustijn een
behoorlijk aantal andere toonkunstenaars aan
dient, van wie composities zich voor (heruit
gave lenen. Ik noem Bustijns voorganger te
Middelburg, Remigius Schrijver (l6??-l681), als
mede een latere organist van de Nieuwe Kerk,
Willem Lootens (173P-1813). Ook valt te denken
aan werk van de in Vlissingen werkzame mr
Joost Verschuere Reynvaan (1739-1809) 7, aan
een selectie zettingen van Adriaen Valerius (ca
1570/5-1625) uit Veere en aan de gamba-sona
tes van Jean Snep (ca 1700) uit Zierikzee. De
diversiteit van de reeks neemt toe met uitgave
van in Zeeland gecomponeerde, voor een deel
in Middelburg uitgegeven instrumentale werken
- waaronder symfonieën! - van Christian Ernst
Graf (1723-1804). Daarnaast zouden ook com
posities uit recenter tijd een plaats in de reeks
kunnen krijgen, o.a. van Gerard von Brucken
Fock (1859-1935), Otto Lies (1869-1954) en J.
Carel Anderson (1878-1946).
Het is duidelijk dat het Zeeuwse muziekverle-
den perspectieven voor een dergelijke reeks
biedt.' Met de realisatie hiervan door het
Zeeuws Genootschap zal een tot nu toe onder
belicht aspect van het Zeeuwse cultuurgoed de
aandacht krijgen, die het verdient.
Noten
1. Bouwstenen III (1874-81) 114-115; vgl. ibid., 17.
2. Pieter Bustijn: Drie Suites voor clavecimbel (Amster
dam 1964).
3. Dit concert had plaats op zaterdagavond 19 januari
1980. De clavecinist David Collyer speelde de suites V
(in g-mineur) en IX (in D-majeur) van Pieter Bustijn:
daarnaast werden composities voor twee, drie en vier
clavecimbels en strijkers uitgevoerd van Bustijns tijdge
noot Joh. Seb. Bach (1685-1750).
4. Albert Clement, 'Pieter Bustijn, 'musicyn en Orga
nist", Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse
Muziekgeschiedenis 38 (1988) 81-99; idem Zeeuivs Tijd
schrift 39 (1989) 143-150. Voor nadere bijzonderheden
over Bustijn en zijn werk zij naar deze artikelen verwe
zen.
5. In dit verband zij opgemerkt dat van de in 1682 ver
schenen Uitbreidinge over het bouk der Psalmen
van de arts Matthias van Westhuyse, waarvoor Bustijn
en zijn voorganger als organist-klokkenist te Middel
burg, Remigius Schrijver, de muziek schreven, vóór de
Tweede Wereldoorlog een exemplaar in de Provinciale
Bibliotheek te Middelburg aanwezig was. Helaas is dat
thans niet meer het geval. Op mijn verzoek deed de
IBL-afdeling van de Zeeuwse Bibliotheek eerder dit jaar
elders in Nederland, alsmede in het buitenland navraag
met betrekking tot deze uitgave, echter zonder succes.
Het lijkt er dus op, dat deze uitgave met muziek van
twee Zeeuwse componisten werkelijk als verloren moet
worden beschouwd.
6. De eerdere aankondiging in de onder noot 4 ge
noemde artikelen, dat een dergelijke uitgave in Amster
dam zou verschijnen, vervalt hiermee.
7. Zie over deze interessante persoonlijkheid en de
twee hiervoor genoemde musici mijn artikel 'Drie
Zeeuwse componisten van psalmzettingen', Zeeuws
Tijdschrift A0 (1990) 170-178.