De Deltawerken
Figuur 10.
Rammegors. Bron: DLG, 2002.
De Deltawerken versterken wat met de herver
kavelingen al in gang was gezet: de absolute
scheiding tussen land en water. Zij zijn de
techniek en beton geworden angst voor het
water. Voor het Thoolse landschap zijn de
Deltawerken misschien nog wel ingrijpender
dan de herverkaveling, vooral in gebieden 'langs
de waterkant'. De getijdenhaventjes verdwijnen
door afsluiting van de Grevelingen in 1965.
Aanvankelijk zou ook de Oosterschelde afgesloten
worden, maar als dat niet gebeurt, moeten
er compartimenteringsdammen komen:
de Oesterdam, Krabbekreekdam en de Philipsdam
maken de oude getijdengeul de Eendracht tot
een van de Oosterschelde afgesloten, gekana
liseerde Schelde-Rijnverbinding. In de luwten
van de afgedamde gebieden ontstaan grote
stukken schor en slik, zoals het Rammegors.
Buitendijks verandert er dus wél veel rond
Tholen, Op Schouwen-üuiveland hebben de
Deltawerken ook grote invloed. Plaatsen als
Brouwershaven komen aan een groot zoutwater
meer te liggen en zijn niet langer belangrijke
haventjes, behalve dan voor de recreatieve vaart.
Verder wordt Schouwen-Duiveland op verschillen
de manieren verbonden met de rest van Zeeland
en Nederland. De Haringvlietbrug en -sluizen
verbinden samen met de Brouwersdam
Schouwen-Duiveland met de Randstad; de
Oosterscheldekering zorgt voor een verbinding
met Walcheren en de Zeelandbrug leidt naar
Zuid-Beveland, dat door een brug over het
Schelde-Rijnkanaal weer met het Brabantse
vasteland wordt verbonden. Deze verbindingen
zorgen voor een steeds groeiende stroom
recreanten; vooral de Kop van Schouwen, maar
ook de andere natuurgebieden op Schouwen-
Duiveland krijgen een grotere recreatiedruk.
Land boven water 23