T
.A. A- J-..t -h, .Jr. K r- ,t. X ..«l
s- Kk
(DELIGHTING
i „BELLIDA",
('.rand Opera ft) deux Ado
I Muslim tip <i. K. I>K I'Ai.'W
Tt-xte J. M. IIKMNKNS.
PROGR AM MA
4'*' der groow UITVOERING
v«K»r Órki'N», Komi
ots Eondaj i? Jaa. 1337.
Figuur 4.
Programmaboekje van Bellida, uitgevoerd op 17 januari 1897.
Coll. Frans Meewis, Mcerssen.
IMoten
Aanleiding tot dit artikel vormt de genoemde uitvoering.
De gegevens over G.F. de Pauw publiceerde de auteur
eerder in Dr. Flans van Dijk, Panorama van drie eeuwen
muziek in Limburg. Leeuwarden/Maastricht 1991. De
redactie van Zeeland heeft met schriftelijke toestemming
van auteur en uitgever dit artikel met citaten hieruit
samengesteld. Ook met bijdragen van de regisseur van
Bellida, Frans Meewis uit Meerssen. Dank aan René Bosch
van het Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genoot
schap en aan Guus de Rooij van de gemeente Sluis, voor
het aandragen van literatuur.
Privé-bezit.
Privé-bezit. Plet plan bestaat dit materiaal, alsmede
talrijke andere composities uit de nalatenschap van de
componist over te dragen aan het Gemeentearchief
van Maastricht ten behoeve van een te formeren 'archief
G.F. de Pauw'. Plet Gemeentearchief Maastricht (gam)
bezit thans reeds een 'archief G.F. de Pauw' waarin zich
de partituren en partijen van alle gedrukte composities
bevinden. Plet Maastrichts Muziek Archief (mma; inzage
en informatie in de bibliotheek in het Centre Ceramique
in Maastricht) omvat een grote hoeveelheid composities
die dan eveneens hier hun plaats moeten krijgen. Eén
werk voor harmonieorkest werd gepubliceerd bij de firma
Kessels te Tilburg, enkele koorwerkjes bij kleine Belgische
uitgeverijtjes en bij de firma Plarmonia te Hilversum. Deze
publicaties zijn niet meer in de handel, hoewel de firma
Plarmonia bereid is voor studiedoeleinden fotokopieën van
haar archiefexemplaren te leveren. Deze zullen te zijner
tijd ook via het 'archief G.F. de Pauw' toegankelijk zijn.
In dit archief is ook het uitgeversfonds van De Pauw zelf
opgenomen, onder de naam THarmonie'; de uitgevers
restanten werden voor een deel overgebracht naar het
gemeentearchief (1989) en voor een deel vernietigd.
Ongeveer een derde van De Pauws oeuvre voor hafa werd
bij l'Harmonie' gepubliceerd.
4 Bellida is ook in de Franstalige versie in Maastricht
uitgevoerd; het programmaboekje van de première op
zondag 17 januari 1897 heeft een Franse titelpagina.
Waarschijnlijk is er ook een Franstalige uitvoering in
Luik geweest, aangezien er vanuit Luik medewerking is
verleend door solisten en orkestmusici. Waar de opera
nog meer is uitgevoerd, is onbekend. Het muziekmateriaal
is in elk geval door de 'Noord- en Zuid-Nederlandsche
Opera-Vereeniging' meegenomen naar Amsterdam, waar
de opera in de programmering van het gezelschap,
dat speelde in het Paleis voor Volksvlijt, was opgenomen.
Dat gebouw is echter afgebrand en onduidelijk is wat
er met de Bellida is gebeurd. Archief Theaterinstituut,
Amsterdam. Vriendelijke mededeling Frans Meewis,
Meerssen.
5 Pianoparticel, tekstboek en materiaal in privé-bezit;
te zijner tijd in archief G.F. de Pauw (zie noot 3).
6 Particellen en piano-uittreksel idem.
7 Partituur en materiaal in bezit van auteur, tweede parti
tuur in nalatenschap De Pauw (zie noot 3). G.F. de Pauw
en zijn tekstdichter J.M. Heijnens uit Meerssen verbond
een bijna vijftigjarige vriendschap en samenwerking.
Met name van de religieuze werken zijn er ruim 150
op teksten van Heijnens; deze omvatten de periode
1895-1942.
8 Partituur 'mirakelspel' in privé-bezit; partieel en deel van
het materiaal in mma; fragmenten van zangspelen in
privé-bezit.
9 Correspondentie hierover in zijn nalatenschap; privé-bezit.
10 In 1938 werd het huisnummer veranderd in nr. 77; op alle
nog voorradige exemplaren van uitgaven werd met de
hand het huisnummer gecorrigeerd; een waar monniken
werk, maar in deze zaken was De Pauw zeer precies.
11 H. Strijkers, 'Dirigenten in Limburg'. Limburgs Tijdschrift
voor Genealogie l, jaargang 30 (maart 2002), blz. 30.
Guustaaf Francies de Pauw
127