het gemeentearchief van Goes. Frank de Klerk
verzorgde de beeldredactie en heeft het
boek voorzien van fraai en dikwijls verrassend
illustratiemateriaal, dat grotendeels in kleur
is gereproduceerd.
Dekker heeft zich wel eens laten ontvallen dat hij
liever dan mediëvist historicus van de reformato
rische kerken was geworden. Op dat terrein heeft
hij ook zijn sporen nagelaten, getuige onder
meer zijn publicaties over dominee Budding en
zijn kring. Maar gelukkig is hij toch nog eens
tot zijn oude stiel teruggekeerd. Het resultaat
mag er wezen.
Ad Beenhakker
Robbert Jan Swiers, 'Een gulle klassikale lach is
niet misplaatst', Geschiedenis van het
christelijk voortgezet onderwijs op Walcheren,
1864-2004. Vlissingen/Middelburg, Den
Boer/de Ruiter, 2004. 232 blz., geïllustreerd.
ISBN 90-74576-46-X. Prijs: 39,90
Swiers heeft in dit, overigens prachtige en voor een
schappelijke (gesubsidieerde?) prijs uitgevoerde,
boek de ontstaansgeschiedenis van de Christelijke
Scholengemeenschap Walcheren proberen op
te tekenen. Hij neemt daartoe echter een wel
erg lange aanloop. Ondanks het feit dat hij de
oprichting van de Christelijke School in de
Middelburgse Bogardstraat als het begin van het
christelijk voortgezet onderwijs in Walcheren
beschouwt, begint het boek met een historisch
overzicht van Nederland sinds de komst van de
Franse bezetter. De nationale ontwikkelingen op
onderwijsgebied hebben uiteraard hun stempel
gedrukt op de ontwikkelingen van het onderwijs
in Zeeland en dus ook op dat in Walcheren.
Maar dit alles maakt het boek erg wijdlopig,
bij tijd en wijle saai en op punten niet gericht
op het uiteindelijke doel: halverwege het boek
ga je je toch afvragen of je ooit nog bij het ont
staan van de csw terecht zult komen. Natuurlijk
heeft ook de economische en sociale ontwikke
ling van Walcheren en de rest van Zeeland te
maken met de educatieve ontwikkeling van de
regio, maar een beschrijving van de 'Actiegroep
Oosterschelde Open' in een paragraaf over groei
van het aantal scholen in Zeeland (blz. 120 en
121) lijkt wat vergezocht, temeer daar er geen
duidelijk verband wordt gelegd tussen het eerste
en het laatste onderwerp.
In de eerste honderd bladzijden van het boek komt
hoofdzakelijk de geschiedenis van de Middel
burgse scholen aan de orde. Hoewel ook twee
Vlissingse scholen uiteindelijk in de csw opgingen
krijgt het onderwijs in deze stad slechts
acht bladzijden toebedeeld. Was onderwijs in
Vlissingen minder belangrijk? Of kwamen scholen
in Middelburg via een veel moeilijker proces
tot stand?
82
Boekbesprekingen