Evolutie
Subsidievoordracht
van „HET VEERSE MEER'
ook in het Horecabedrijf
Verbetering van de watersport accommodatie.
Het dagelijks bestuur van „Het Veerse
Meer" heeft aan het algemeen bestuur van
dat orgaan voorgesteld om subsidie aan te
vragen voor een aantal voorzieningen ten
dienste van de watersport.
Jaarlijks moet via het college van gede
puteerde staten bij de Staatssecretaris van
cultuur, recreatie en maatschappelijk werk
een voordracht worden ingediend, bevatten
de de objecten, voor de uitvoering waarvan
een bijdrage uit de gelden voor de open
luchtrecreatie en toeristische infrastructuur
noodzakelijk is.
Uit de toelichting op deze aanvrage
lichten wij het volgende.
De toenemende interesse van waterspor
ters voor het Veerse meer, alsmede de ver
wachting. dat deze belangstelling relatief
in sterkere mate zal stijgen dan voor andere
watersportgebieden in ons land, hetgeen
onder meer het gevolg is van het aantrek
kelijk landschap, de grote oppervlakte be
vaarbaar water en de geringe bezettings
dichtheid, nopen naar ons oordeel tot be
zinning op de vraag, op welke wijze het
pakket van voorzieningen ten behoeve van
de watersport momenteel reeds samenge
steld dient te zijn. Een dergelijke bezinning
is onzes inziens overigens periodiek nood
zakelijk in het belang van een evenwichtige
uitbouw van het gehele gebied.
Inventarisatie van de huidige voorzie
ningen. geprojecteerd op het behoeftepa
troon van de watersporters, toont aan, dat
tot heden onvoldoende aandacht is besteed
aan de mogelijkheid om per trailer aange
voerde bootjes te water te laten.
Het is om deze reden, dat wij uw bestuur
in overweging geven, de hoogste prioriteit
toe te kennen aan het maken van een drietal
trailerhellingen aan de oevers van het Veer
se meer.
In overeenstemming met de technische
adviescommissie, kunnen deze hellingen
worden gesitueerd aan de Schotsman-Ruiter-
plaat (kosten ƒ77.800.aan de rand
weg Noord-Beveland ter hoogte van de
Goudplaat (kosten 81.900.en bij de
voormalige landbouwhaven de Piet (kosten
60.800.—).
Eerstgenoemde raming bevat mede de
verbinding via een toegangsweg met een
door rijkswaterstaat aan te leggen par
keerterrein, terwijl in de beide andere
ramingen de aanleg van een parkeerterrein
is opgenomen.
Daarnevens komt het ons bestuur reëel
voor de totale steigerlengte in het Veerse
meer te vergroten. De noodzaak hiervan
vloeit rechtstreeks voort uit de reeds ge
signaleerde toenemende interesse van de
watersporters voor het Veerse meer en het
frequente gebruik, dat van de thans aan
wezige steigers wordt gemaakt.
Nieuwe steigers waren aan te brengen
nabij Vrouwenpolder (40 meter), aan de
Goudplaat (70 meter), aan het verpozings
eiland „De Omloop" nabij de Piet (40
meter) en aan het Aardbeieneiland (kruis-
steiger, 40 meter), terwijl de reeds aan
wezige T-steiger aan de oostzijde van de
Haringvreter ware te verlengen (60 meter).
In totaal betekent zulks een vergroting
met 250 meter steigerlengte, waarvan de
kosten moeten worden geraamd op
75.000.—
In laatstgenoemd bedrag is begrepen het
aanbrengen van enkele meerpalen bij elke
steiger. De kosten verbonden aan het ma
ken van een dergelijke voorziening bij de
reeds aanwezige steigers belopen een be
drag van 8000.
Resumerend geven wij uw bestuur in
overweging voor 1970 onderstaande voor
dracht in te dienen:
1. Het maken van drie trailerhellingen
220.500.—.
2. Aanleg steigers en meerpalen bij bestaan
de steigers 83.000.
Met betrekking tot de verdeling van de
kosten verhelen wij niet te stellen, dat een
rijksbijdrage tot tenminste 75% een ver
eiste is voor een spoedige realisering van
de onderwerpelijke projecten.
Uit de toelichting op de begroting voor
1970 van het ministerie van cultuur, re
creatie en maatschappelijk werk menen wij
te mogen opmaken, dat een zeker vertrouwen
ten deze gerechtvaardigd is. De minister
merkt daarin immers op, dat het subsidie
beleid op het gebied van de openluchtrecrea
tie in het lopende dienstjaar werd verruimd
door het openen van de mogelijkheid om
in daarvoor in aanmerking komende gevallen
het subsidiepercentage tot 75 te verhogen.
Hierdoor wordt de financiële druk op de
lagere bestuursorganen belangrijk verlicht.
Deze pentekening brengt een ontwerp voor een boottrailer-helling in beeld die ook
voor eb- en vloedwateren of wateren met verschillen van waterniveau uitstekend ge
bruikt kan worden. Het is een proto-type van de NV Grontmij dat op verzoek
van de Deltafederatie (afdeling sportvishavens) werd ontwikkeld. Wie succes op
het Veerse meer wil hebben, maakt meer kans met een bootje, om van de wal af
onbereikbare stekken, te bevissen.
Zo na het zomerseizoen dat achter ons
ligt, kijken we nog eens achterom en re
capituleren nog eens hoe het was.
Vast staat, dat we dit jaar zeker niet
mogen mopperen over het weer. De prach
tige septembermaand, terwijl oktober voor
een groot deel nederlands augustusweer
bood, ontlokte velen de opmerking: „Daar
voor hadden we ditmaal niet naar het zuiden
behoeven te gaan."
De Nederlandse toerist kan dankbaar zijn
voor zijn in Nederland genoten vakantie.
Is men dat ook in het hotel- en restaurant
bedrijf?
Er is zo het een en ander te doen in deze
sektor van het bedrijfsleven. Je leest van
sluitingen van gerenommeerde restaurants.
Horeca-exploitanten klagen, dat ze het
17