Y AI) - 21Kajuilkimr
POLYBOUW
Een praatje na het seizoen over
HET VERZEKEREN
VAN PLEZIERVAARTUIGEN...
De boten zijn de winterberging weer in; het wachten is op het
nieuwe seizoen. Geen tijd eigenlijk om over varen te praten. Maar
daarom misschien juist wel tijd om over varen te lezen. En dan
in dit geval speciaal over veilig varen. Immers, als u op het
water zit, merkt u steeds meer hoe druk het wordt rondom u.
Dit steeds drukker wordende verkeer te water brengt risico's
met zich mee. Risico's waaraan ook uw vaartuig bloot staat.
In verband hiermee dachten wij er goed aan te doen u over
de verschillende verzekeringsmogelijkheden nader te informeren.
Wij hebben ons daartoe voor inlichtingen gewend tot net Assuran
tiekantoor A. J. Provoost, Voorborch 2 te Middelburg. In principe,
zo bleek ons, bestaat er een zestal dekkingsmogelijkheden dat ten
dele onderling weer te combineren is. Wij zullen ons in dit artikel
echter bepalen tot de hoofdlijnen. Te beginnen dan met
Wettelijke aansprakelijkheid.
leder die door zijn schuld schade toebrengt aan een ander,
moet daarvoor opkomen. Aldus een bekend principe uit ons
rechtsstelsel. Deze aansprakelijkheid kan een zeer grote omvang
aannemen, vooral als het gaat om persoonlijk letsel of de dood
van derden.
Op een bijzonder aspect van de wettelijke regelingen ten aanzien
van aanvaringsschaden aan derden toegebracht door een plezier
vaartuig menen wij te moeten wijzen. Behalve als het gaat om
schade aan derden veroorzaakt door opzet of grove schuld, is
van de eigenaar of ingeschreven gebruiker van een niet-zeegaand
jacht niet meer te vorderen dan 150.per m3 waterverplaatsing.
Dit slaat dan op schade door aanvaring of wat daarmee volgens
de wet gelijkgesteld wordt (schade veroorzaakt door de wijze
van varen bijvoorbeeld).
Voor andere soorten van schade, zoals door brand, explosie,
vergiftiging van drinkwater voor vee. enz., geldt de beperking niet.
Is echter een jacht voor de zeevaart gebouwd (al komt het
nooit op zee), of als het eenmaal op zee heeft gevaren (ook
al is het daarvoor niet gebouwd), dan bedraagt de som waarvoor
men maximaal aansprakelijk gesteld kan worden 75.000.als
het alleen om materiële schade gaat; of 232.000.als er ook
of alleen persoonlijk letsel werd toegebracht.
Voor zeegaande jachten groter dan 300 ton gelden nog hogere
bedragen.
Deze hierboven kort en uiteraard niet volledig aangeduide
wettelijke bepalingen hebben enkele consequenties, die wij met
nadruk onder uw aandacht brengen en wel:
1. De betrekkelijk geringe verhaalbaarheid van aanvaringsschade
door een ander binnenvaartuig aan uw jacht toegebracht, maakt
dat men niet kan redeneren: „Ik vaar zo goed en voorzichtig,
als mijn schip iets overkomt is het door schuld van een ander
en die ander moet het dan maar betalen." Het komt vaak voor
dat de schuldige u met de wet in de hand. na door hem veroorzaakte
schade, niet meer dan een luttel bedrag behoeft uit te keren.
Wilt u safe varen dan moet uw schip zelf verzekerd worden.
2. Hebt u een jacht dat als zeeschip wordt beschouwd, verzeker
u dan tenminste voor die bedragen waarvoor men u aansprakelijk
kan stellen.
Schaden aan het vaartuig.
De dekking voor schaden aan het vaartuig wordt veeal aangeduid
met het begrip „casco-dekking". In zijn meest uitgebreide vorm
omvat deze dekking:
1. Alle gevaren van de vaart: storm, onweer, schipbreuk, stranden,
aanvaren, enzovoort; nalatigheid en verzuim van de schipper, ook
wanneer deze eigenaar van het vaartuig is, en in het algemeen
alle van buiten aankomende onheilen.
2. Brand, explosie, zelfontbranding en blikseminslag.
3. Diefstal, verduistering en vermissing van het gehele vaartuig
of onderdelen daarvan.
4. Hulp-, bergloon en andere soortgelijke kosten.
5. Lichtings- en opruimingskosten tot een maximum van 20%
van de voor vaariuig en inboedel verzekerde som.
6. Materiaalbreuk, zowel van casco als machinerieën met
renunciatie aan artikel 249 W. v. K., tenzij veroorzaakt door slijtage.
De dekking is tevens van kracht tijdens:
7. Het deelnemen aan wedstrijden, openings- en prestatietochten.
8. Het vervoer per spoor, auto of schip.
Aftrek nieuw-voor-oud wordt niet toegepast, behalve ingeval
van slijtage aan zeilen en tuigage. Deze dekking wordt dan nog
aangevuld met een bescheiden dekking voor persoonlijke ongevallen
voor de opvarenden. Voorts bestaat de mogelijkheid tot
Verzekering van de inboedel.
Er zijn verschillende mogelijkheden, variërend van brand, brand
en diefstal, tot een zogenaamde uitgebreide verzekering. Tot deze
laatste zullen wij ons bepalen. De dekking omvat schaden ontstaan
door:
1. Storm, schipbreuk, zinken, stranden, aanvaren, enzovoorts,
mits ook schade aan het vaartuig zelf is ontstaan.
2. Brand, explosie, zelfontbranding en blikseminslag.
3. Diefstal, indien het gehele vaartuig wordt gestolen.
4. Diefstal, mits sporen van braak aan afgesloten ruimten van
het vaartuig, respectievelijk aan de wal aanwezig zijn.
Tot slot dan nog de vraag:
Wat kost het?
Voor een uitgebreide dekking, dat wil zeggen dat de in dit
artikel omschreven „cascodekking" gecombineerd wordt met de
wettelijke aansprakelijkheidsdekking tot een bedrag van 100.000.
per gebeurtenis, varieert de premie van 22.50 tot ƒ16.per
1000.te berekenen over de waarde van uw vaartuig. Daarbij
geldt dan hoe hoger de waarde des te lager de premie per ƒ1000.
Voor de zogenaamde snelle boten, dat wil zeggen vaartuigen
waarmee een hogere snelheid dan 25 km per uur behaald kan
worden, gelden afwijkende voorwaarden en premies.
Voor een nieuw vaartuig dient uiteraard voor de premieberekening
de nieuwwaarde aangehouden te worden, dus de waarde (incluis
BTW) waarvoor het schip thans aan de werf gebouwd kan worden.
Is een jacht niet nieuw meer en ligt de waarde dus lager dan
de huidige nieuwbouwprijs, dan verzekert men een jacht gewoonlijk
voor niet meer dan het bedrag dat het nu waard is. Men krijgt
daarvoor een korting op de premie, maar in het algemeen gaat
men hierbij niet lager dan 70% van de premie op basis van de
nieuwbouwprijs.
Wij hopen u met dit artikel voldoende gewezen te hebben op
de mogelijkheden voor de verzekering van de bepaald niet geringe
risico's die ook u op het water kunt lopen. Rijzen er bij u nog
meer vragen, dan kunt u zich het beste tot een goed assurantie
kantoor wenden.
U
Polyester kajuitkruiser in diep-V-
Modern en elegant van lijn, in absoluut strakke
uitvoering
Afmetingen: 6.50 X 2.30 meter
Motorinbouw: Volvo-penta
Al naar gelang uitvoering en inrichting,
prijzen vanaf 9.500.(excl. motor)
Als dagkruiser vanaf 8.750.(excl. motor)
Casco voor zelfafbouw 5.500.
Eveneens leverbaar als Yado-26 in de afmeting
7.85 X 2.85 meter
HAVENDIJK YERSEKE
25